mariafoto

Alla inlägg under januari 2012

Av Maria Selberg - 31 januari 2012 11:08

(provar igen...)


Nu har jag nästan fastnat i "porträtt träsket"... förlåt alla ni där ute som inte tycker det är roligt och intressant.


Jag tycker mestadels att porträtt gör sig bättre i svartvitt än i färg, men ibland så kommer de där undantagen..

Vad tycker du?? Svartvitt eller färg??  Är själv lite kluven i just de här porträtten- skulle vara kul att höra eran åsikt!!


      

  


Kommentera gärna!!

Av Maria Selberg - 30 januari 2012 23:08

 

Av Maria Selberg - 30 januari 2012 13:36

Äntligen så har jag nästan hunnit med alla fotografier som legat och "skräpat" på datorn.. Satt en hel dag i går, perfekt söndags göra :)


Gå gärna in på hemsidan  för att titta på bilderna i fullskärm och även kommentera!


http://portratt.mariaselberg.se/#49



http://blommor.mariaselberg.se/#45


Ha en trevlig Måndag!






Av Maria Selberg - 27 januari 2012 12:39

En hel arbetsvecka är nu avslutad.

Fortfarande är allt så vitt och vackert runt omkring en. Perfekt "vara ute och fotografera" väder, då man inte måste ha handskar på sig för att hålla värmen. Ni som är in här och hälsar har kanske upptäckt att jag har försökt att lägga in ett inlägg med "dagens bild" varje dag (nästan). Det har jag tänkt att fortsätta med. Tycker det är ett bra sätt att inte bombardera er med en massa bilder i samma inlägg men samtidigt får jag ju visa dom. Är det många bilder med liknande motiv blir man oftast lite less och tittar inte på samma sätt- åtminstone fungerar jag på det viset.


       

Hittills så är det mest blommor/macro och lite porträtt som hägrat- men när våren dyker upp så är jag rätt så säker att det blir en hel del vybilder också :)


Tycker fortfarande att det är hur roligt som helst med porträttfotograferandet. Man kan liksom aldrig bli less, även om det är samma modell så kan man ju hitta nya vinklar, modellen kan byta "skepnad" och belysningen kan förändra ett motiv så fruktansvärt mycket, både till det bättre och sämre- En riktig utmaning och det gillar jag :)

Har hunnit roa mig med att kika lite på porträtt som jag fotograferat bara för ngt år sedan och kan se en fruktansvärd skillnad redan nu. Vissa vill man bara radera direkt fast man då tyckte dom var fina. Nu fungerar ju jag så att om jag har sparat dom när jag tog dom så kan jag ju inte börja radera de nu- bara för att jag har blivit lite mer kräsen- Det känns inte riktigt rätt. Jag måste ju ha kvar ngr bevis på hur förändringen sker och i vilken takt.


För bara ett år sen så trodde jag att det bara var vyer och fåglar jag skulle gilla att fotografera och att det var inom det området jag skulle utvecklas mest och känna mest motivation. Med dagens insikt så känner jag att vyer utmanar mig inte på samma sätt längre.. Visst kan en utsikt och en vacker plats fortfarande vara rolig att fotografera för att det är så vackert men det går aldrig att återskapa den känslan i ett foto om man inte själv varit där och upplevt den. Ett porträtt kan skapa en fantastisk känsla som bara betraktaren kan känna- liksom en egen.. Oj vad konstigt det blev- undrar om ni förstår hur jag tänker ?!  Det är av den anledningen som jag har börjat brinna för porträtten, bland annat.


Ja, det var lite om mig och fotograferandet, avslutar med en liten kul grej :)


Det heter inte längre "ölmage" på karlar.

Nu säger man "bag in box"...

..på grund av pipen nedanför

  




Av Maria Selberg - 27 januari 2012 10:12

    


Önskar er en trevlig HELG!!

Av Maria Selberg - 26 januari 2012 11:28

   


Vad tycker du??

Av Maria Selberg - 26 januari 2012 11:22

 


Ha en trevlig Torsdag

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

fotogalleri

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards