mariafoto

Alla inlägg under februari 2012

Av Maria Selberg - 24 februari 2012 14:16

 Vår Vackra Himmel!


     

Jag är ju då en sån där människa som är väldigt fascinerad av himlen och allt det där som är alldeles för långt borta för att kunna riktigt förstå. Norrsken/polarsken är ett av skådespelen som himlen bjuder oss på.

Norrsken uppstår  (kort) när laddade partiklar från solen kraschar i jordens magnetfält och sen beroende på hur högt upp molekylerna och atomerna är när dom återfår sitt normala tillstånd (efter kraschen) så avger den energin ljus i olika färger. Så ungefär går det till när det fantastiska norrskenet uppstår.


             

Alla som är ute om kvällarna och är lite observant har sett de fantastiska ljusprickarna på vår himmel. Ibland så syns stjärnorna/planeterna betydligt mycket mer än andra gånger, och när det är så där riktigt stjärnklart då är det ju bara för läckert!! När jag har varit ute med hunden på kvällarna har det varit så där perfekt att man kan se miljontals stjärnor på himlavalvet. Månen är ju bara en liten smal strimma nu men stjärnorna har lyst upp när man går så någon pannlampa har inte behövts. I kväll ska jag försöka se om jag får ngn bild på Venus och Jupiter som ska börja närma sig månen.  Så då är det bara att släpa fram stativet och klä på sig varma kläder och ge sig ut.


Önskar er en trevlig fredag i det vackra stjärnklara vädret!

Av Maria Selberg - 22 februari 2012 07:27

 

JIPPI.. snart är det vår. Det börjar ju till och med vara lite ljust på morgonen!  Snart kanske de där härliga vårkänslorna börjar infinna sig, då kroppen bara suger åt sig energi.   

   

   

Den här lille krabaten hittade jag i min fotoväska i helgen. Jag tror att han/hon ville bli fotograferad- för varför skulle man annars hålla till där? Den var så liten och alldeles för snabb så ngr riktiga kanonbilder blev det tyvärr inte.. men man ser iallafall benhåret och lite andra detaljer, och det var ju det jag var ute efter... Sen så tycker jag att spindlar är ganska läckra djur faktiskt..  men som vanligt så är man väl ganska ensam om ljust det.. ?!


önskar er en fortsatt trevlig Onsdag

Av Maria Selberg - 21 februari 2012 20:37

 


   

Av Maria Selberg - 15 februari 2012 13:50

I går var det alla hjärtans dag och jag hoppas att ni fick en trevlig sådan.

    

Vaknade i morse av snö och blåst vilket innebär en hel del skottning innan jobbet. Tur nog så har jag en väldigt bra karl till det ändamålet. Gladeligen tog han på sig ytterkläderna och tog med Ronja ut i blåsten. Det hade drevat ordentligt mot dörren så det blev fas 1 att ta hand om. Lilla traktorn åkte fram också så när jag och barnen hade ätit frukost och var klara så var det skottat och fint.   

Har varit så trött och slut på sistone... Hoppas verkligen att det vänder snart, så att den här sprudlande glädjen och inspirationen infinner sig igen.

Ja, ja nu ska jag sluta gnälla och avslutar med ngr typiska vår/sommarbilder för att pigga upp.         

    

Trevlig Onsdag   

Av Maria Selberg - 13 februari 2012 22:13

       


Av Maria Selberg - 13 februari 2012 19:42

Efter en smått kaotiskt helg så är nu vardagen i kapp som vanligt. Tack och lov :)


 

lekte lite med macro objektivet i helgen under lite ledig tid. Hittade ngr fiskedrag som gick att fota. Tycker det blev helt ok.

 

 


Snart är alla på jobbet fotograferade också- sista veckan. Sen tar jag hem "fotostudion" och fortsätter med experimenten hemma istället, förhoppningsvis.. 


Nä, nu är det dax för mig och vovven att ta kvällspromenaden, så jag avslutar och önskar er en fortsatt trevlig måndagkväll.

Av Maria Selberg - 12 februari 2012 19:43

mixtrade lite med macron i dag. Börjar längta lite efter sommaren och sån´t som hör till.

       

önskar er en fortsatt trevlig Söndag!

Av Maria Selberg - 10 februari 2012 09:21

  


Börjar med två st porträtt... 

Nu är det äntligen lite fredagskänning i kroppen-åtminstone hos mig, jag hoppas att ni där ute också börjar ha lite helgsprattel i kroppen.

Ska bli väldigt skönt med en lugn och harmonisk helg utan något inplanerat som tar kraft och energi.

   

mer energi och kraft har jag inte för tillfället så jag avslutar här, och önskar er en trevlig Helg!



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

fotogalleri

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards