mariafoto

Direktlänk till inlägg 24 maj 2011

Den elaka fågeln

Av Maria Selberg - 24 maj 2011 10:18

Hej allihopa! Nu var det ett tag sen jag var in på bloggen.. Har varit hemma och VABat i flera dagar och är det fortfarande. Mellan barnet har feber, öroniflamation och ordentlig hosta. Vad kan man göra då?? Jaa.. jag har gått igenom en massa skåp, petat navelludd och hjälpt jäntan med diverse grejer.. Fixa fram fika, byta film i DVD´n och försökt övertala henne att medicin är "gott"- åtminstone är det bra för hennes stackars kropp. Det är inte bra att ha över 39 graders feber i över fem dagar. Hunnit göra något annat? Näe så gott som inget alls.. Dagarna har bara rusat iväg. 

Hade hem hunden Ronja i helgen som var igen. Man blir bara så "kär".. Hon är hur mysig som helst.. Ska hämta henne till helgen igen, och då ska hon få prova på hundgården. Gubben ska hämta sektioner till den i dag, så då vankas det byggning. Det känns lite spännande att få se hur hon reagerar i hundgården då hon aldrig har varit i en sådan förrut. Men är en avgörande faktor om hon kan bo hos oss eller inte. Jag vill ju inte att hon ska behöva vara inne när vi och barnen är borta. Sen när barnen kommer hem från skolan så får hon ju vara med dom. Jag hoppas!!!!!!!


Nä nu till den elaka fågeln. Tog en promenad med grannen i förrgår. Fick då se Göken på rätt så nära håll, men då var inte kameran med för en gångs skull.. Så då fick jag ju en anledning till att ge mig ut i gårkväll också- med kameran! Hörde ko-ko andet nästan direkt när jag kom till samma plats som dagen innan, men såg inte skymten av den. Hackspetten därimot var mer än villig till att posera framför kameran- åtminstone en stund.

          Sen var jag alldeles ensam.. inte ens ett litet ko- koooande.. Jag tror att jag blev upptäckt...    Satt där på en sten en bra stund tills ljudet av Göken började närma sig igen.. Och vipps så satt den där på ett träd.

                                   Ett elakt djur det är det iallfall, även om jag är jätteglad att jag fångade ngr bilder på den.. För är man inte elak om man invarderar en annan fågels bo, äter upp ett av dens ägg, placerar ut ett av sina egna och låter någon annan ta över matandet.. Och sen när gökungen börjar växa så schasar den i väg de stackars fågelungarna som faktiskt borde få maten av sin mamma...


Men kolla på ögonen på Göken.. Nog ser den ganska falsk ut.... 



Det var allt för denna gången.. Hoppas att allt är bra för er där ute i cybervärlden...  

 
 
fjällripan

fjällripan

24 maj 2011 10:48

Fina bilder! Vilken tur du hade att den kom! :) Den dumma dumma fågeln....Ha det bra du med, kram!

http://susannelindsfoto.blogspot.com

Maria Selberg

24 maj 2011 10:49

kramar

 
Håkan

Håkan

24 maj 2011 12:28

Snyggt! Jag har aldrig lyckats fånga göken på bild. Såg faktiskt två när jag ute och gick igår - utan kamera. Lite orutinerat kan man tycka.

http://kemimannen.wordpress.com

Maria Selberg

24 maj 2011 14:46

precis.. orutinerat.. jag var lika som du då första dagen, men gick tillbaka och då var den på samma ställe. Prova det du med.. Kanske har du lika tur! :)

 
Spanaren

Spanaren

24 maj 2011 15:54

Svårt att se göken i ögonen men inte tror jag att hon eller han är falskare än någon annan ;.)
Göken sa ko ko flera ggr vid torpet i helgen. Vackra och fridlysta hackspett som så många blir förargade på när dom hackar och förstör på boningar och hus ;.) Sedan så var det en hundkoja eller en lucka till skydd för denna vackra tik så att hon inte blir blöt eller så ;.) Hoppas allt går vägen men lite lock och pock. Krya på dig säger jag till mellanbarnet/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Maria Selberg

24 maj 2011 22:44

Ska hälsa lilltjejen din kryapådig hälsning. Hundkojan är påbörjad med här hemma.. men till och börja med så blir det nog ett skärmtak medans vi övar henne i helgen. Sen så får vi ju se om hon gillar våran ide´.. Det är ju en förutsättning för att det ska fungera hos oss, så vi får hålla tummarna.. kramar tillbaka till dig..

 
Corina

Corina

24 maj 2011 18:44

Jepp Göken är en elak rackare och verkligen svår att fånga på bild, tur du hade, grattis ! Då var sonen din och hunden betydligt lättare att fånga på bild :)

http://corina.bloggplatsen.se

Maria Selberg

24 maj 2011 22:41

Sant.. De flesta fåglar är betydligt svårare att fota än barn och hundar.. Men utmaningar har ju inte hindrat en förrut.. eller?? Bilden på sonen och vovven var riktigt fina, men det kanske jag skrev på din blogg?! kramar

 
micke

micke

24 maj 2011 19:26

Bra fångat kanon :-)
Har själv aldrig vart i närheten av att få en bild på göken. Fast jag hörde den både i går och idag i skogen.
Ett trivsamt sommar läte i skogen tycker jag :-)
mvh micke

http://www.diarullen.com

Maria Selberg

24 maj 2011 22:39

Håller med dig.. Riktigt somrigt när göken "kvittrar".. Jag är riktigt nöjd att både få se och få den på bild.. :)

 
Babsan /Cats

Babsan /Cats

25 maj 2011 21:28

Det är inte många fotografer som lyckas fånga en gök på bild och jag är imponerad ska du veta.

http://weismann.zoomin.se

Maria Selberg

26 maj 2011 09:38

Tackar!! dina ord värmer.. kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria Selberg - 2 januari 2015 21:33


Tydligen ett av dom längsta vinterdvalorna någonsin. Ser att jag tydligen har sovit i över ett år..    nytt år är det dock. Samma sorts vinter som förra verkar det bli. Skridskor och spark blir förmodligen det mest använda "fordonen" även detta ...

Av Maria Selberg - 28 december 2013 21:16

när man har roligt...   vipps så har flera månader gått utan man varken klarat av att lägga ut några bilder ett litet textinlägg här på bloggen. Jag kan ju iallafall- till mitt försvar- säga att kameran har varit på annan ort samt även flera obje...

Av Maria Selberg - 23 augusti 2013 07:11

En arbetsvecka har gått, och äntligen är det fredag och en härlig helg väntar. Suttit med ett gäng bilder i photoshop och mixtrat lite den senaste veckan, men allt går så långsamt...  Man hinner inte så mycket när man bara hinner dutta en halv timme ...

Av Maria Selberg - 21 augusti 2013 14:18

  (Klicka på de små bilderna för att se dom i större format)                                 ...

Av Maria Selberg - 21 augusti 2013 07:55


 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Senaste inläggen

Gästbok

Kategorier

Länkar

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

fotogalleri

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards